Sabtu, Februari 05, 2011

Ubuntu Bebas Dari Virus?

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Percaya atau tidak, itulah hakikatnya. Memang Ubuntu sehingga ke hari ini seolah-olah kebal dari serangan mahupun dijangkiti oleh virus. Inilah antara kehebatan dan kelebihan Ubuntu berbanding dengan OS komersial.

Hal ini sememangnya masih diragui oleh ramai pengguna Window$. Malahan apabila diperingkat awal mereka menggunakan Ubuntu, pastinya aplikasi anti-virus dan juga virus menjadi perhatian utama. Keadaan ini berpunca atas sebab minda kita telah lama terpengaruh dengan anti-virus pada Window$.

Walau macamana pun, bagi meredakan dan menghilangkan rasa keraguan biskita; ada terdapat beberapa aplikasi anti-virus yang dibuat khusus untuk digunakan dalam Ubuntu iaitu seperti ClamTK yang dibangunkan secara sumbar terbuka (Open Source). Ianya percuma dan biskita boleh mendapatkan atau memasangnya melalui Ubuntu Software Center.

Insya Allah semakin lama biskita menggunakan Ubuntu, rasa keraguan akan kekebalan Ubuntu dari virus akan hilang dan saya percaya biskita akan berkeyakinan menggunakan Ubuntu walau tanpa ada terpasang anti-virus sekalipun.

0 ulasan:

Catat Ulasan